• خانه
  • آخرین اخبار
  • درباره ما
  • سرویس ورزشی
  • پیشنهاد سردبیر
  • تماس با ما

شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴

  • youtube
  • telegram
  • eata
  • eata
  • sorosh
  • bale
  • watsapp
  • twitter
  • instagram
  • facebook
  • خانه
  • آخرین اخبار
  • درباره ما
  • سرویس ورزشی
  • پیشنهاد سردبیر
  • تماس با ما
banner
img

سرتیتر جدیدترین اخبار

نکاچوب جان تازه گرفت؛ روایت احیای بزرگ صنعت چوب مازندران

بروزرسانی : 4 روز پیش

عطر فاطمیه در شعبه مرکزی بانک ملی بهشهر

بروزرسانی : 12 روز پیش

عطر فاطمیه در شعبه مرکزی بانک ملی بهشهر

بروزرسانی : 12 روز پیش

بسیج؛ شجره طیبه‌ای استوار در مسیر انقلاب

بروزرسانی : 13 روز پیش

سرنوشت بیمارستان صدساله بهشهر در آستانه تصمیم‌گیری نهایی

بروزرسانی : 14 روز پیش

پایان سرگردانی زباله‌های شرق مازندران با افتتاح کمپوست بهشهر

بروزرسانی : 15 روز پیش

باشگاه‌ها و هیأت‌های برتر حقوق ورزشی تجلیل شدند + عکس

بروزرسانی : 15 روز پیش

نساجی در مسیر بازگشت به لیگ برتر؛ اتحاد، تخصص و امید در قلب فوتبال مازندران

بروزرسانی : 24 روز پیش
تبلیغات
شتاب در پروژه‌های زیرساختی و اتصال ریلی بنادر شمالی
Twitter Facebook Telegram Whatsapp

امیرآباد؛ سکوی پرتاب تحول لجستیکی ایران

  • شناسه خبر: 2007
  • تاریخ و زمان ارسال: ۲۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۹

در روزی که مدیران حوزه دریا و ریل گرد هم آمدند تا از مسیر توسعه سخن بگویند، بندر امیرآباد بار دیگر در مرکز گفت‌وگوهای ملی قرار گرفت؛ بندری که حالا نه‌فقط دروازه شمال ایران، بلکه افق تازه‌ای برای آینده لجستیک کشور است.

به گزارش نشریه توپ‌پُر، در روزی که مدیران حوزه دریا و ریل گرد هم آمدند تا از مسیر توسعه سخن بگویند، بندر امیرآباد بار دیگر در مرکز گفت‌وگوهای ملی قرار گرفت؛ بندری که حالا نه‌فقط دروازه شمال ایران، بلکه افق تازه‌ای برای آینده لجستیک کشور است.

نشست تخصصی مشاوران مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با مدیرکل بندر امیرآباد، به‌مثابه ورق خوردن فصل جدیدی در راهبرد حمل‌ونقل ریلی کشور بود؛ نشستی که در آن، ریل، دریا و تدبیر در کنار هم قرار گرفتند تا معنای تازه‌ای به توسعه بدهند.

 

بندر امیرآباد؛ نقطه اتصال استراتژیک در کریدور شمال–جنوب

 

محمدعلی موسی‌پور گرجی، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، در این نشست با آرامش و صلابت همیشگی خود سخن گفت؛ این‌بار هم کلامش رنگ آینده داشت. او از امیرآباد نه به‌عنوان یک بندر، بلکه به‌عنوان محور اتصال شمال و جنوب، دریا و خشکی، و تجارت و تکنولوژی یاد کرد و گفت: امیرآباد نخستین بندر ریل‌پایه شمال کشور است؛ بندری که زیرساخت‌هایش با نگاه به فردا ساخته می‌شود.

وی در ادامه از پروژه بهینه‌سازی مسیر ریلی داخلی بندر سخن گفت و افزود: طرحی که در مجاورت اسکله‌ها در حال اجراست و امروز به ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. در واقع این مسیر جدید، فقط چند کیلومتر ریل نیست؛ بلکه «رگ حیاتی» بندر است که قرار است ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری برسد و ارتباط ریلی بندر را به اوج بهره‌وری برساند.

 

شتاب در پروژه‌های زیرساختی و اتصال ریلی بنادر شمالی

 

در میان حاضران، عبدالکریم درویش‌زاده، مشاور حمل‌ونقل ریلی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با نگاهی تخصصی‌تر از لزوم حضور اپراتورهای اختصاصی ریلی در بنادر گفت؛ ایده‌ای که اگر محقق شود، نظم و سرعتی تازه به بنادر کشور می‌بخشد.

وی با بیانی روشن، عنوان کرد: برای این‌که ریل بتواند نقش واقعی خود را ایفا کند، باید اپراتورهای تخصصی وارد عمل شوند؛ کسانی که بتوانند واگن‌ها، مانورها و لوکوموتیوها را به‌صورت اختصاصی مدیریت کنند. این یعنی تبدیل بندر به یک پیکره زنده که همه اجزای آن هماهنگ عمل می‌کنند.

 

شایان ذکر است طرحی که او از آن سخن گفت، به‌نوعی تکمیل‌کننده حلقه لجستیکی ایران است؛ حلقه‌ای که از خزر آغاز می‌شود و تا خلیج‌فارس امتداد می‌یابد.

 

ریل به‌جای جاده؛ توسعه‌ای انسانی‌تر

 

در ادامه جلسه، موضوع از صنعت فراتر رفت و به جامعه رسید. درویش‌زاده این‌بار نه از زیرساخت، بلکه از انسان‌ها سخن گفت و عنوان کرد: توسعه ریلی فقط یک پروژه اقتصادی نیست، یک ضرورت اجتماعی است. بخشی از تلفات جاده‌ای، بخشی از خستگی رانندگان، و بخشی از هزینه‌های کشور را می‌توان با ریل درمان کرد.

وی یادآور شد: در برنامه هفتم توسعه، بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای گسترش حمل‌ونقل ریلی پیش‌بینی شده و هدف‌گذاری ملی این است که ۲۵ درصد از کل جابه‌جایی کالا از طریق ریل انجام شود.

 

گفتنی است سخنانش نشان می‌داد که نگاه جدید در سازمان بنادر، از جاده‌محوری عبور کرده و به سمت ریل‌محوری پایدار حرکت کرده است؛ حرکتی که نه‌تنها ترافیک و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه امنیت جانی مردم را نیز افزایش می‌دهد.

 

چشم‌انداز پنج‌ساله شمال؛ ریل در مسیر پیشرفت

 

نمایندگان اداره‌کل راه‌آهن شمال نیز در این نشست، از برنامه‌ای سخن گفتند که نویدبخش جهشی جدی در جابه‌جایی بار است؛ به گفته آنان، با وجود محدودیت‌های فنی مسیر فیروزکوه ـ سوادکوه، طرحی پنج‌ساله تدوین شده تا ظرفیت حمل‌ونقل ریلی به بیش از ۱.۲۵ میلیون تن کالا برسد.

 

در واقع این هدف نه صرفاً یک عدد، بلکه نشانه‌ای از عزم تازه‌ای است که می‌خواهد شمال ایران را به کانون ایمن و پایدار حمل‌ونقل ریلی کشور بدل کند.

اسکله رو-رو ریلی؛ پلی میان امروز و فردا

 

در بخش پایانی نشست، بار دیگر نگاه‌ها به موسی‌پور دوخته شد. او آرام اما قاطع از طرحی سخن گفت که سال‌هاست بندر امیرآباد را در سطح منطقه متمایز کرده: «اسکله رو-رو ریلی»

 

وی گفت: شرایط اقلیمی و تغییرات تراز آب خزر چالش‌هایی ایجاد کرده، اما هیچ مانعی نمی‌تواند ما را از مسیر توسعه بازدارد. این پروژه با پشتوانه علمی و فنی در حال تکمیل است و به‌زودی به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

 

موسی‌پور گرجی در ادامه تأکید کرد: با اجرای این طرح و همچنین سیاست‌های تشویقی حمل‌ونقل ریلی، بندر امیرآباد شاهد افزایش چشمگیر عملیات تخلیه و بارگیری و رشد سهم حمل‌ونقل ریلی خواهد بود.

 

امیرآباد؛ نامی که در آینده لجستیک ایران تکرار خواهد شد

 

به گزارش توپ‌پر؛ نشست تخصصی امیرآباد، صرفاً جلسه‌ای اداری نبود؛ بلکه بیانیه‌ای برای آینده بود. آینده‌ای که در آن، بندر امیرآباد نقش محوری در تحقق سند تحول لجستیکی کشور ایفا می‌کند.

در این آینده، ریل به دریا می‌رسد، بار از مرزها عبور می‌کند و نام امیرآباد در نقشه ترانزیتی ایران به‌عنوان سکوی پرتاب اقتصاد ملی می‌درخشد.

تبلیغات

مطالب مرتبط

۱۲ آذر ۱۴۰۳

شماره جدید ماهنامه توپ پُر منتشر شد

۲۷ خرداد ۱۴۰۳

کشف ظرفیت های اقتصادی با تشویق سرمایه گذاران/ نرخ ارز متناسب با درآمدها، تک نرخی شود

۱۲ خرداد ۱۴۰۳

آمار ثبت‌نامی‌های انتخابات ریاست جمهوری در روز سوم

۲۰ مهر ۱۴۰۴

آمارهای فیک، ریشه بحران مرغ در کشور/ وقتی تولید واقعی نباشد، بازار همیشه متهم است

۱۸ مرداد ۱۴۰۴

شماره جدید ماهنامه توپ‌پُر منتشر شد

۲۱ آبان ۱۴۰۴

دستگیری ۳ سارق باغات در بهشهر

۲۲ آذر ۱۴۰۱

دستمزد فغانی و داوران ایرانی در جام جهانی چقدر بود؟

۲۰ مهر ۱۴۰۴

پایان دوران رکود در مدیریت پسماند مازندران

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

لغو پاسخ

رسانه توپ‌پُر رسانه تخصصی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و ورزشی ایران است که قصد دارد زوایای متفاوتی از اخبار حوزه های مختلف ایران عزیز را به نمایش بگذارد. حمایت ویژه، نقد و بررسی وضعیت کشور مهمترین اهداف این رسانه می باشد.

دسترسی سریع
  • خانه
  • آخرین اخبار
  • درباره ما
  • سرویس ورزشی
  • پیشنهاد سردبیر
  • تماس با ما
مجوزها
;
شبکه های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید ...

  • youtube
  • telegram
  • eata
  • eata
  • sorosh
  • bale
  • watsapp
  • twitter
  • instagram
  • facebook
کلیه حقوق برای مدیران سایت محفوظ است. طراحی و اجراء : شرکت ساری وب